11. 2. 2025
čas čtení: 11 minut
Proto si v Orbi velkou většinu věcí od pojištění až po investice dokážete zařídit sami. A pokud byste radu či pomoc poradce přece jen potřebovali. Jsou vám ti naši k dispozici také. A vše zvládnete vyřídit o telefonu či emailem. Navíc vždy dbáme na to, aby byl vždy na prvním místě klient, ne poradce a jeho provize. Toto sice tvrdí všechny poradenské společnosti, ale důležité je nastavit takové podmínky, aby poradce nebyl nikdy motivován k tomu, nějakou špatnost udělat. Proto nejsou naši poradci odměňování provizemi za uzavřené smlouvy, ale mají fixní příjem bez ohledu na počet uzavřených smluv. Jejich motivací tedy není vydělat si na úkor klienta, což v praxi bývá bohužel celkem častý jev, jak se špatní poradci mohou projevit.
Špatný poradce se snaží přimět klienta k rychlému rozhodnutí bez možnosti pořádného promyšlení nebo srovnání s jinými alternativami. Typické jsou pro takové případy naléhání typu: „tato nabídka platí jen do konce týdne“, „musíme to podepsat ještě tento měsíc“ apod. Někteří dokonce apelují na vlastní notu a nestydí se přiznat, že jim jde hlavně o sebe: „toto mi chybí do splnění plánu“.
Správný poradce naopak nechá svému klientovi čas k rozmyšlení a do rozhodnutí ho nijak netlačí. Naopak je připraven kdykoli zodpovědět další dotazy, vysvětlit další postup apod.
V Orbi je vždy rozhodnutí na vás. Do ničeho vás netlačíme, rádi počkáme, až se to bude hodit vám a budete si jisti, že jsou vám všechny záležitosti jasné. Chcete si jen spočítat vaše pojištění orientačně? Prosím, můžete. Podívejte se, kolik bude třeba pojistka vašeho auta stát. A nebojte, nebude vám hned někdo volat, proč jste si nevybrali, nebo jak vám může pomoc. Pokud budete chtít, můžete sjednání dokončit kdykoli sami. A pokud se náhodou budete chtít na cokoli zeptat, můžete se na nás obrátit vy. My vás nahánět nebudeme.
Špatný poradce hledí v tomto případě hlavně na své provize. Proto má nutkání po čase (zpravidla několik let) znovu revidovat vaše investiční portfolio. Nepřekvapivě nachází nové a výhodnější investice a má nutkání ty staré rušit a převádět do nových, přestože jejich původní investiční záměr byl dlouhodobější a cílová částka je daleko. Pro klienta bývá takové jednání nevýhodné, protože u původní investice mohl zaplatit vysoký vstupní poplatek odpovídající třeba 20 letům investování. Ten už mi nikdo nevrátí. A nyní jej bude platit znovu. Pro poradce naopak velmi výhodné. Opakovaně totiž dostává provizi.
Správný poradce kontroluje portfolio svého klienta. Změny mu doporučuje jen v případě, že to pro klienta může být prokazatelně výhodné. Například fond nedosahuje požadovaných výnosů. Ale hlavně, nenechal klienta předtím předplatit celý vstupní poplatek. Vybírá tedy investice bez vstupních a výstupních poplatků, nebo volí jejich úhradu průběžně. Klient tak při změně investice zaplatil poplatek jen za tak dlouhou dobu, jak skutečně investoval.
V Orbi vaše stávající pojistky ani jiné produkty nerušíme a nesjednáváme hned automaticky u jiné společnosti. Výjimkou jsou ty situace, kdy nás o to sami požádáte, a to v případě, že jste si sami našli výhodnější produkt nebo jste si vaši smlouvu nechali zkontrolovat a zjistili jsme, že může být nastavena lépe nebo za méně peněz. Rozhodnutí o změně je vždy na vás.
Tento produkt je z hlediska zhodnocování prostředků nesmyslný, a to především díky nadstandardně vysokým poplatkům ve formě počátečních nákladů i pravidelných poplatků za správu, inkaso apod. Nepomůže ani argumentace možnosti příspěvku zaměstnavatele nebo daňová uznatelnost. Pro tyto případy existují zajímavější produkty – například doplňkového penzijní spoření nebo dlouhodobý investiční produkty.
Správný poradce rozdělí pojištění a investici do dvou oddělených produktů, což je pro klienta výhodnější.
V Orbi vám investiční životní pojištění s vysokými poplatky nesjednáme. K pojištění slouží pojistky, k investování investiční produkty s minimálními poplatky.
Předplacení vstupního poplatku je vždy nevýhodné pro klienta. Pokud už vstupní poplatek musí být, tak jedině placený průběžně. Je to pro klienta nejvýhodnější varianta. Předplatné ať už jednorázově nebo rozdělené do několika prvních plateb znamená vyšší ztrátu při předčasném ukončování investice, ale také potenciálně nižší zisk na konci. Špatní poradci zde často nabízí líbivou slevu, která však nevýhodnost předplaceného vstupního poplatku nezměnění. Je to jen marketingový tah, aby vás poradce do vstupního poplatku dostal. Pro něj to totiž znamená vyšší jistotu vyplacené provize.
Správný poradce vás poplatek předplatit nenechá. Natož aby se vás do toho pokusil vmanipulovat slevou. Vybírá investice s co nejnižším poplatky. Pokud už je nějaká investice výhodná i přes vstupní poplatek, volí vždy jeho platbu průběžně.
V Orbi sjednáte pouze investiční produkty, které si neúčtují žádné vstupní ani výstupní poplatky. Poplatky za správu patří k těm nejnižším, které lze na trhu nalézt.
Špatný poradce na prvním místě hledí na svou odměnu. Proto vás bude odrazovat od zrušení (dokonce i nevýhodné) pojistky nebo její úpravu směrem dolu. Znamenalo by to pro něj totiž vrácení části provize.
Dobrý poradce nastaví smlouvu tak, aby odpovídali aktuálním potřebám a požadavkům klienta. Tyto staví před svou vlastní provizi.
V Orbi poradci provize nedostávají. Vyplatí se vaší smlouvu zrušit nebo snížit pojistné? Rádi s tím pomůžeme. Dokonce vám to sami navrhneme.
Špatný poradce neumí přiznat a chybu a říct: „Tento produkt jsem vám doporučil špatně. Tato investice bohužel nedosahuje takových výnosů, jak jsem očekával“ apod. Naopak vždy viní všechny ostatní: „Takový vývoj nikdo nemohl očekávat“, „Konkurenční společnost nehraje fér“.
Dobrý naopak přizná, že se mu něco nepovedlo a snaží se s klientem situaci vyřešit tak, aby ztráty byly co nejnižší. Chybovat je lidské. Natož v obtížné disciplíně jako jsou finance a investice. Je však důležité si chybu přiznat a poučit se z ní.
Špatný poradce se snaží rozhodnutí klienta ovlivnit tím, že se tváří, jako by věděl, jaký bude další vývoj trhu. „Tyhle akcie určitě půjdou nahoru“, „Bitcoin bud příští rok na dvojnásobku“, „Tahle společnost měl loni dobré výsledky, určitě je letos bude mít ještě lepší“ apod.
Dobrý poradce ví, že budoucnost může jen odhadovat. Klientovi prozradí všechny příležitosti i rizika, kterých si je vědom.
Znáte ho? Takový ten Brouk Pytlík. „V této pojišťovně se znám s generálním, tak kdyby něco, všechno zařídím“, „Chodím na golf s obchodním ředitelem téhle banky“, „To mám jako zaručený tip od někoho přímo z managementu“ apod.
Dobrý poradce může mít známosti tak, ale nechlubí se s nimi předem. Časem to za něj ukážou činy.
Špatný poradce pouze uzavírá pojistky, ale dál pro něj klient přestává existovat. Ještě aby tak něco chtěl, třeba nahlásit pojistnou událost. To stojí poradce čas a dělá to zadarmo. Tak raději řekne: „Tohle já nedělám, to musíte vyřešit s infolinkou“.
Správný poradce naopak klientovi pomůže vždy, když je to v jeho silách. A s hlášením pojistné události a jejím řešením, by měl pomoc automaticky.
V Orbi se hlášením každé události můžete obrátit přímo na nás. Pomůže, aby byla nahlášena správně a byly dodány všechny potřebné dokumenty. I tak se pojišťovna cuká? Pomůže náš odborný tým Orbi-likvidátorů, který má mnohaleté právní zkušenosti s řešením likvidací pojistných událostí tak, aby klient obdržel vše, na co má nárok.
Přichází s řešení, ale pokud se klient začne pídit po tom, proč jsou pojistné částky a rozsah nastaveny právě takto, nedovede to vysvětlit. Buď děla všechny pojistky stejné, aby si ušetřil práci nebo ji prostě potřeboval nastavit tak, aby se to hodilo do tabulek jemu.
Dobrý poradce naopak nejprve zjistí potřeby a přání klienta. Podle nich pak produkt nastaví a je schopen vysvětlit, proč je takto nastavený rozsah pro klienta ideální.
Pokud vám v Orbi nabízíme nějakou úpravu pojištění, vždy vám detailně vysvětlíme, proč by mělo být nastaveno zrovna takto, a proč je důležité tuto úpravu udělat. Dáváme vám prostor pro konzultaci vašich dotazů a nápadů.
Špatný poradce se snaží vyvolat dojem, že konzultace s kýmkoli dalším je bezvýznamná. Pokud přicházíte se svým názorem nebo názorem někoho jiného, který není v naprosté shodě s myšlenkou poradce, začne tento názor shazovat. Nedokáže však zcela vysvětlit, proč si myslí, že je jeho názor pravdivý.
Dobrý poradce rád přijme i názory klienta nebo další osoby. Pokud s nimi nesouhlasí, dokáže klientovi vysvětlit proč. Názory druhých dovede pochválit.
V Orbi vám vždy posíláme transparentní nabídky (kalkulace z pojišťoven, návrhy smluv, pojistné podmínky). Máte možnost je kdykoli zkonzultovat, a to nejen s námi. Vaše nápady a myšlenky nás naopak zajímají a vedou často k tomu, že dovedeme po vzájemné diskuzi vaši nabídku ještě vylepšit.
Na druhou stranu špatný poradce je i ten, který vám všechno odkýve, jen aby měl klid a rychle vyděláno.
Dobrý poradce s vámi nebude souhlasit, pokud je přesvědčen, že by vám vaše představa mohla uškodit. Dovede vám vysvětlit proč.
V Orbi se vám hádat nebudeme, ale rádi vám vysvětlíme, proč je náš návrh zrovna takový, jaký jsme vám představili. Argumenty se opírají o analytická doporučení našich metodiků, hodnocení pojistných podmínek jednotlivých produktů i dlouholeté odborné zkušenosti našich kolegů.
Špatný poradce se žene za rychlým ziskem. Jsou tak pro něj důležitější noví klienti než ti stávající. Provize u nových klientů bývají vyšší.
Dobrý poradce si naopak váží svých spokojených klientů. Ví, že dlouhodobě to povede ke spokojenosti obou stran.
Požadavky klientů Orbi jsou vyřizovány v pořadí, v jakém přišly, a to nejpozději do druhého pracovního dne. Zpravidla však ještě ten samý den.
Přinesl vám poradce hned na první schůzku návrh toho, jak by vaše pojištění nebo investiční portfolio mohlo vypadat? Pak si buďte jisti, že to je špatný poradce, protože nemůže tušit, že toto nastavení je správné právě pro vás. Nejspíš seká smlouvy jako Baťa cvičky.
Dobrý poradce nejdřív zjistí dostatek informací o vaší finanční a rodinné situace, plánech do budoucna, potřebách a možnostech. Na základě toho připraví nabídku právě pro vás.
Proto se vás v apce ptáme na některé informace o vašem vozidle, majetku, finanční či rodinné situaci, abychom vám mohli spočítat správné nastavení právě pro vás.
Nejistý poradce se rád chlubí tím, komu všemu už pomohl, kolik komu vydělal apod. Bohužel se tím často snaží zamaskovat svou nejistotu. Příběhy bývají navíc často vymyšlené.
Dobrý poradce nemluví o ostatních, ale o vás.
Pokud váš nový poradce automaticky haní všechny vaše smlouvy a chce je všechny předělat, nejlépe v jiné pojišťovně či investiční společnosti, buďte na pozoru. Může se jednat o špatný přístup, kdy mu jde hlavně o jeho provize. Ukončením původní smlouvy a sjednáním nové totiž inkasuje novou provizi.
Dobrý poradce vám smlouvy také zkontroluje. Ale nechová se jako instalatér: „Proboha, kdo vám tohle dělal...“, ale dokáže logicky vysvětlit, co by se dalo zlepšit, co je nastaveno dobře a nepotřebuje žádný další zásah.
V Orbi vaše stávající pojistky ani jiné produkty nerušíme a nesjednáváme hned automaticky u jiné společnosti. Výjimkou jsou ty situace, kdy nás o to sami požádáte, a to v případě, že jste si sami našli výhodnější produkt nebo jste si vaši smlouvu nechali zkontrolovat a zjistili jsme, že může být nastavena lépe nebo za méně peněz. Rozhodnutí o změně je vždy na vás.
Pokud poradce bagatelizuje rizika spojená s investování nebo dokonce tvrdí, že se jedná vlastně o spoření, je špatný.
Dobrý poradce naopak klienta seznámí nejen s výhodami, ale tak s riziky, které se s danou investicí pojí.
V Orbi víme, že se spoří na spořícím nebo termínovaném účtu. Ostatní produkty jsou investiční a hrozí vám u nich i ztráta.
Nikdo nemůže vědět všechno. Pokud váš poradce nikdy nepřizná, že něco neví a naopak si začne vymýšlet, jen aby s vámi uzavřel obchod, pozor na něj.
Ten dobrý totiž dovede přiznat, že nezná pojistní podmínky všech pojišťoven z paměti. Pokud si není odpovědi jistý, zjistí vám ji. Máte jistotu, že si nevymýšlí. Tato informace bude platit.
Když někdo v Orbi něco neví, má možnost se poradit s kolegy. Když nás nějakým dotazem zaskočíte, správnou odpověď zjistíme u kolegů nebo přímo u instituce a dáme vám vědět.
Schůzka skončila a nyní poradce trvá na pěti kontaktech z vašeho okolí, které by mohl také oslovit? Vyvíjí na vás nátlak, abyste mu je poskytly? Pak to pravděpodobně nebude zrovna správný poradce.
Ten šikovný si totiž o doporučení ani říkat nemusí a klienti mu je rádi poskytnou, protože byli s jeho službami opravdu spokojeni. Je ochotný akceptovat, pokud mu žádné doporučení zatím dát nechcete.
V Orbi vás do doporučení nenutíme. Pokud jste s námi spokojeni a chcete nám pomoc, budeme za doporučení aplikace vašim kamarádům určitě rádi. Na oplátku vás za to odměníme.
Potřebujete cokoli vysvětlit, upravit, nahlásit, ale poradce se nemůžete dlouhodobě dovolat a nereaguje ani na maily? Pak to opravdu nebude správný člověk, se kterým by stálo za to dál spolupracovat.
Netvrdím, že správný poradce je dostupný 24 hodin denně. Má jistě také nárok na odpočinek, dovolenou nebo být nemocný. Většinou však umí o této záležitosti informovat nebo někoho pověřit svým zastupováním.
Orbi můžete kontaktovat telefonicky ve všechny všední dny od 9 do 18 hod. Emailem pak kdykoli. Odpovídáme zpravidla ten samý pracovní den, nejpozději pak do druhého dne. Nedovolali jste? Nevadí, zavoláme vám zpátky.
Pouze z důvodu, aby smlouvu uzavřel. Například aby se vešel do požadované ceny pojistky. Pojištění pak ale klienta chrání špatně.
Dobrý poradce je schopný dělat kompromisy, ale ne za každou cenu. Pokud by pojištění pro klienta nedávalo smysl, bude se snažit najít jinou vhodnější variantu.